Framtiden arbete och vad jag faktiskt kan

Jag har skrivit en del om min adhd och asperger här. Min sjukskrivning, min ”kontakt” med försäkringskassan och sånt. Vad jag verkligen har lärt mig av det här är Hur jag vill att saker ska gå till och samhället ska se ut väldigt sällan stämmer med hur det är.

Efter sommaren står jag än en gång utan praktikplats, utan ”syssla”. För övrigt är syssla ett så himla flummigt ord. Jag får fråga vad vill jag göra men mitt svar verkar inte gå in.

Jag vill ha en arbetsplats där
– Jag känner de jag arbetar med och de känner mig, förstår mig. Uppskattar det jag kan och förstår när jag inte kan.
– Kan få flexibla arbetstider. ex. har jag haft en dålig natt ska jag kunna ringa, smsa och säga kan jag komma om en timme, efter lunch. På så sätt kommer jag kunna jobba en ”dåligdag” och inte behöva ringa och sjukanmäla mig.
– När det uppkommer stressiga situationer eller andra svåra situationer så ska jag få, gå undan en stund, byt uppgift eller i värsta fall få sluta tidigare och komma tillbaka i morgon. Alla sånna här tillfällen ska jag och mina arbetskamrater/chef pratar om när de uppkommer eller dagen efter. För att de ska förstå mig och jag ska förstå vad som hände.

Jag vill också att de som ska hjälpa mig med praktik/arbete ska fokusera på vad jag kan och försöka hitta en arbetsplats med tanke på det.

Ex. Jag är bra på att uttrycka mig, både i skrift och verbalt.
Jag är kreativ och ser ofta lösningar på problem
Jag går alltid in med hundra procent i en uppgift som jag ser att jag kan klara av eller verkligen vill göra.
Jag är bra på att organisera saker.

Nu är frågan var finns platsen för mig och hur ska jag bära mig åt för att komma dit? Vad tror ni?

Kommentera

