Är vi nöjda om vi måste klä av oss, visa upp oss och skrika ut det?

Det finns väl ingen som har missat blondinbellas Size me omslag.

Hanna Persson som jobbar på Ego boost skriver så här:
Jag förstår kritiken, kanske framförallt för posen är något som tilltalar den klassiska ”manliga blicken”. Kanske borde vi tänkt ett steg längre när det kommer till just omslagsbilden. Kanske gjort något mer banbrytande, något som Linda Skugge skulle ha räknat som tillräckligt ”fult” (kulturellt skapad fulhet) för att räknas som naturligt.

Liv Strömquist lägger ut de här bilderna:

Jag tänker att varje gång vi tjejer klär av oss och skriker, ”Titta på mig jag är nöjd jag är så himla snygg trotts att jag inte kommer i storlek 32!” så hugger vi oss i foten. Om vi nu är nöjda om det nu är okej så finns det väl ingen anledning att skrika ut det. Eller? Bella vill visa andra tjejer att man kan se ut hur man vill att det är okej, så länge man tränar, äter hälsosamt ”håller sig sund och frisk”.  Tyvärr är de inte de tjejer som kan slänga kläderna som behöver känns sig snygg i min egen storlek, de gör redan det.

Det borde vara självklart, tjejer behöver inte sexualliserar sig ännu mer bara för att vara okej… hänger ni med?

LadyDahmer sätter fingret på vad jag menar

3 thoughts on “Är vi nöjda om vi måste klä av oss, visa upp oss och skrika ut det?

  1. Det är något ängsligt och tragiskt uppmärksamhetstörstande över dessa tröttsamma jämförelser hela tiden.
    Jo, visst är det ok att slänga kläderna och visa upp en rundare kropp än de retuscherade, beniga klädhängare till modeller som exponeras ständigt och jämt men jag ser inte den absoluta poängen i det?

Kommentera

