det blev en..

Ja, det blev en prinsessa. alla har skrivit det och de flesta verkar otroligt lyckliga. Vad jag mest reagerar på är att de nu har blivit en familj. Är man inte en familj innan man har fått barn? Det kanske man inte är, man måste vara minst tre för att kallas familj.

Och det pratas om hur fantastiskt det är att det föds en liten tjej vars framtid redan är helt bestämd. ”vi vet vad hon ska jobba med, var hon ska gifta sig, var hon ska begravas.” Är det lycka? Att inte har någon som helst egen vilja. Att man har en hel nation, eller iallafall en halv som bevakar varje steg man tar. Det blir säkert löpsedlar bara av första tanden, första steget första pottbesöket.

Det är kanske bara jag som skulle få panik. Är det bara jag som skulle tycka att det var jobbigt att två timmar efter en förlossning stå i tv och tala om det. Att en läkare berättar hur duktig Vicktoria var som födde en välskapt dotter, vad hade de sagt om de var ett sjukt barn, en förlossningsskada, ett blint barn.

Åhh jag vet inte ens varför jag skriver det här, antagligen för att jag måste diska och inte har den minsta lust med det.

Kommentera

