Niceville – Kathryn Stockett

Nu har jag läst ut den, och jag måste säga att en är väl värd alla hyllningar den har fått. Den är pirrigt spännande och jag kan inte lägga i från mig den för jag bara måste få veta hur det går hela tiden.

Niceville handlar om Skeeter som med hjälp av de färgade kvinnorna Aibileen och Minny skriver en bok om de svarta hembiträdenas arbetsförhållande i de vita hemmen. Det är 60 tal och Martin Luther King har börjat sin vandring. På den amerikanska södern lever svarta och vita helt åtskilda.

Men den här boken är så mycket mer än missär och hårda ord. Den handlar om kärlek och vänskap och så mycket mer som växer fram mellan barnen och hembiträdena. Den handlar om de färgades drömmar och de vitas fördömande, de bräckliga fasaderna och hur mycket man gör för att accepteras.

Det enda jag har att klaga på var att översättningen inte var så bra på alla ställen.

Kommentera

