minnesbilder

Fröken har högläsning. Jag tycker om när hon läser. Jag tycker om att lyssna, men i dag snurrar bänken. Jag har svårt att höra vad hon säger. Fröken avbryter sig flera gånger för att det är någon som inte kan vara tyst. Jag tycker inte om när de inte kan vara tysta men jag hänger inte riktigt med vad som händer. Bänken snurrar fortare och jag kan inte se något längre.

”Men Joakim! Nu räcker det verkligen. Kan inte du vara tyst så åker du ut!”
”Men fröken, det är inte Joakim som låter, det är Isabelle.”

Någnstans hör jag mitt namn. Sen blir det kallt, jag hänger över ett räcke. Fröken har lyft upp mig burit ut mig på skolgården. Jag har svimmat säger någon. Jag bärs in igen. På golvet utanför matsalen ligger jag, någon ger mig en kudde någon annan håller upp mina ben. Någon frågar om jag mår illa, jag kan inte minnas att jag svarar. Någon ringer min mamma och bär in mig i biblioteket.

Mamma sitter vid mig och en fröken kommer in och säger att hon ska gå ut och köra fram sin bil och skjutsa oss till sjukhuset. Jag får ligga i baksätet i hennes lilla röda bil. Jag minns att jag tyckte att de var ganska mysigt.

Jag har lunginflamation och jag har haft så ont att jag inte ens märkte att jag kved och störde under högläsningen. Jag är åtta år.

Kommentera

