Norrlands svårmod

image

Jag fastnade helt i den. Sögs in och plöjde de sista två trehundra sidorna  helt utan en tanke på världen runt om. Nu är den slut och jag känner mig tom. Som man gör.

Jag vet inte hur jag ska skriva om vad jag tycker om boken.. Kanske för att jag inte riktigt vet vad jag tycker om den. Jag fastnade i den, historien var bra och spännande, Den var uppbyggd så jag ville vända blad jag ville komma framåt men samtidigt hade den delar som jag inte alls tyckte om. På slutet läste jag nästan maniskt, hoppade över ord för språket vaggade inte in mig i något utan jag ville bara komma framåt. Få veta.

Storyn är; för 16 år sedan försvann Anna och Mattias storebror Charlie. En morgon i september gick han och kom aldrig mer tillbaka. Anna var då sju år och familjen drabbas hårt av försvinnandet. Anna växer upp hos sin Moster Erika som hon sen kommer att kalla mamma. När hon är tretton blir hon kär i Petter, ungdomsledare i kyrkan och vuxen. Det är också då den stor olyckan inträffar.
Nu är Anna 23 år och allting kommer tillbaka, eller är det bara hennes oroliga vän som börjar dra i alla trådar..

Jag är en alldeles för kräsen läsare, men jag tyckte inte att karaktärerna var tro värdiga. Har du tänkt läsa boken borde du sluta läsa här.

Eller nej, jag berättar inte för mycket. Jag säger bara att relationen mellan Anna och hennes bästa vän Mirjam var lite knepig och att det kanske gick lite fort i den delen mot slutet… Åhh kräsna jag…

Therése Söderlind har iallafall en hemsida där hon skriver om processen med den nya boken. Nästa bok. Ni kan ju kolla in där om ni blir nyfikna…

Kommentera

