Mitt framtids….

”Ja, jag har drömmar.” Kanske inte så många som en fortfarande-ungdom borde ha, muttrar Paniken, men ändå. ”Jag vill bli författare, men det är ju inte så lätt att leva på ens om man lyckas.” Han frågar vad man kan använda skrivandet till om man inte kan bli författare. Journalist, tänker jag, men jag vill inte bli journalist. Dock hellre det än vad han föreslog. ”Det finns sådana som skriver olika manualer på ett begripligt sätt åt företag.” Någonting dog inuti mig.

Ni kan inte rubba oss

 

Det här läser jag idag, och jag känner igen mig.
Jag har bara varit på arbetsförmedlingen en två gånger. En gång på ett möte då min arbetsförmedlare säger ”Med din bakgrund och dina förutsättningar är det ingen mening att du söker jobb, ingen kommer vilja anställa dig. Men här för du ett nummer till Brinellgymnasiet , de kanske vill hjälpa dig.”  De kanske vill, för du vill uppenbarligen inte tänkte jag och gick hem och grät i tre dagar.

Andra gånget var ett sånt där introduktionsmöte man var tvungen att gå på. Jag kände mig äldst trotts att jag precis fyllt nitton. Jag var inte äldst, jag var yngst men det kändes som jag var den enda som kunda tänka i den där lokalen. Nitton år och ensam med hjärna bland småbarnspappor, pensionärer, (självklart var de inte pensionärer, bara nästan) och kepskillar (jag kunde kallat dom volvoraggare, jag valde att kalla dom kepskillar. Jag såg aldrig bilen.) Mötet gick ut på att visa hur fantastisk arbetsförmedlingens hemsida var, och hur bra det var att kan kunde ringa till ett nummer dygnet runt och rapportera sina arbetssökarinsatser.
Jag har nog aldrig hört någon berätta något positivt om arbetsförmedlingen, aldrig hört att de har lyckats hjälpa istället för att stjälpa. Man ska vårda drömmar, inte döda. Det är tyvärr inget som arbetsförmedlingen kan.

Behöver jag säga att jag är rädd för framtiden?

2 thoughts on “Mitt framtids….

  1. Thumbs up! Inte bara för att du är snäll och citerar mig. 🙂
    Jag vet precis vad du menar, ”här har du ett nummer…” De är experter på att skjutsa över en till någon annan. Myndighet till myndighet till myndighet. Sedan kommer man antagligen tillbaka till där man började. Arbetsförmedlingen är skit och enbart skit, jag har aldrig fått hjälp och vet ingen annan som fått det heller. Enda anledningen till att man är inskriven är att få sitt ynkliga bidrag som ingen jävel kan leva på.

  2. tack för kommentaren angående pälsen, älskar den! dessutom var kakorna goda och jag tror till och med att du hade gillat dom, hihihihi. och det jag läser nu gör mig bara ledsen.. men det stämmer också. emellanåt. beroende på vilken handläggare man har. min var jättebra, men det är alldeles för många som är idioter. stå på dig!

Kommentera

