Dyngkåt och hur helig som helst

Jag struntar i CSN ett tag och tipsar om en bok istället. Det är ju trevligare. Det var tanken att jag skulle gjort det förra veckan men jag råkade låna ut den i samma sekund jag läste ut den. Ja så bra var den så jag bara kastade den i från mig till en vän som behövde den. För det är en bok man behöver.

Mia skriver rakt från hjärtat. En nakenfis hjärta. Hon skriver så jag känner. Trots att jag inte alls har varit med om det hon skriver om så kan jag inget annat än hålla med. Så är det ju. Så enkelt och rakt på. Det träffar precis där det ska och visst fan gör det ont. Det gör ont och jag skrattar och gråter om vartannat. Undrar flera gånger om hon har tittat in i mig, levt mitt liv, eller kan det vara så jävligt att denna kvinna satt ord på mina tankar.

Jag skulle också vilja kunna säga att jag var född i vågenstecken bara för att kunna fortsätta med liknelsen att mitt liv var en våg och att jag låg i fosterställning i ena vågskålen och hur många psykologer som än försökt väga upp mig så släpar jag ändå i backen. Jag önskar det var jag som kom på de. Jag önskar jag var född i vågen bara för att kunna känna att det stämde ännu mer på mig.
Jag önskar att jag blir en sån mamma (om jag nu blir mamma) som kan säga till sina barn att en mamma också kan göra fel skrika och inte orka.

För det är en mammabok egentligen, hennes samlade krönikor för tidningen Mama. Men det är lysande. Ni borde läsa. Jag lovar, det kommer inte lämna er oberörda.

Kommentera

